Ketahui Cara Hebat Clik Here

Translation | Pilih Bahasa

Widget by Hoctro and Edited by hais

Kepuasan bekerja yang mana satu beri kepuasan

Sebenarnya saya seorang yang lebih suka buat kerja atas inisiatif sendiri, saya tak berapa “ngam” kalau bekerja disuruh-suruh dan diperlekeh atau diperbodoh-bodohkan. Ngam gitu-gitu boleh, tapi saya dah bosan dengan politik pejabat.

Dah banyak kali terjadi begini sewaktu saya di Astro dulu. Walaupun saya bekerja seprofessional yang mungkin, as pro as i can, tapi, saya masih tak dapat mengelak dari menjadi “mangsa” politik pejabat. Oleh kerana saya yang paling muda, masih bujang dan hanya satu-satunya lelaki di bahagian Customer Service (sebab semuanya wanita berkahwin) saya sering di”buli”..

Kerja saya semakin bertimbun ( sebab diorang yang dah berkeluarga dan perlu balik awal, saya tolong siapkan), selain itu, kebanyakan silap yang berlaku dituding ke muka saya walaupun saya tak diberitahu awal-awal kerja tu saya yang buat, tetiba pula nama saya disebut.

Tak adil saya rasa. Ai, cemana nak bekerja dengan orang lain ni ya?

Secara jujur, memang saya begitu. Saya lebih suka discover sendiri tentang sesuatu, kalau tak faham juga, saya tanya. Tapi, kalau benda tu saya dah tau buat, tak perlu la saya disuruh-suruh lagi. Kalau untuk mengingatkan, saya ok.

Saya tak senang kalau orang tu asyik mengkritik kerja saya, rasanya macam bukan untuk membina tapi macam untuk menjatuhkan. Pulak tu, lagilah tak senang bila saya tak buat salah, tapi saya yang dipersalahkan. Sabar.

Tapi, bila saya perlu bekerja dalam satu pasukan, saya akan beri kerjasama penuh.

Walaupun saya terima apa saja kritikan, tapi kritikan yang terlalu kerap akan membuatkan saya tidak bersemangat. Ia akan membuatkan saya tidak produktif. Macam ada yang tak kena. Saya, atau pengkritik tu yang tak kena?

Syukur alhamdulilah, selama 4 tahun dalam bidang Sales & Customer Service, saya diketemukan dengan berbagai gelagat, ragam dan perangai orang. Ada yang ok, ada yang tak ok. Seribu satu macam. Tapi, itu membantu mematangkan diri saya. Menjadikan saya semakin bermotivasi dan semakin mahu memajukan diri, dari sehari ke sehari.

Bila saya rujuk Chinese Zodiac, saya sebenarnya sifat Monyet Batu atau Stone Monkey. Tak tau la detailnya cemana, tapi yang saya tau, bila bekerja saya suka mengubah sesuatu mengikut apa yang saya mau. Saya suka jadikannya “customized”..

Bila bekerja sendiri ni pula, saya rasa seronok, sebab saya tentukan sendiri waktu bekerja, buat apa yang saya mahu dan rasa amat gembira bila ada orang order eBook saya. Diwaktu petang, saya boleh berjalan-jalan dan gi benerenang di kala orang lain sibuk bekerja. Tiada boss dan supervisor yang akan memantau kerja-kerja saya.

Inilah Kepuasan Sebenar Bagi Diri Saya.

Dunia saya hanya buku, sukan dan muzik. Bersosial ada juga, tapi saya kawal masa untuk berjumpa kawan, bersembang kosong atau borak di kedai kopi.

Dengan rasa rendah diri, saya masih lagi mau tau banyak pasal internet, hal-hal teknikal dan pemasaran. Sebab itu saya lebihkan masa seharian di depan komputer untuk menulis, membaca dan buat segalanya tentang kerja.

Dulu saya tak macam tu, tapi semenjak gf sendiri menduakan saya, saya sabar, pasrah dan berserah saja. Mulai dari saat itu, saya mahu bila hidup yang lebih hebat. Saya berkata pada diri sendiri, ada hikmah disebaliknya.

Dengan itu saya buat keputusan…Saya Tak Mahu Hidup Biasa Lagi.

Bila saya tau gf saya ada lelaki lain, saya macam dah hilang selera nak bercinta untuk seketika. Bukan trauma, tapi saya mahu tumpukan tenaga untuk membina kehidupan sendiri yang lebih baik dari sekarang.

Kalau bercinta ni, jujurnya saya berkata, saya tak memilih, janji dia ada asas agama, bertudung, sederhana dan setia. Itu saja.

Untuk membantu keluarga, adik beradik dan orang lain, saya perlu menjadi yang terbaik telebih dahulu, barulah selepas itu saya boleh bantu diorang dengan hasil dari usaha saya. Buat masa sekarang, saya tak menolak cinta, saya terima juga, tapi biarlah menjadi kawan dulu. Itu lebih baik.

Fokus saya, membantu orang lain.

Seperti yang saya katakan tadi, untuk ke arah itu, saya perlu letak matlamat mahu menjadi yang terbaik. Dengan apa cara halal sekalipun, saya akan lakukan berbagai cara untuk mencapai matlamat saya, jika itu yang perlu.

Bila dah tercapai, saya akan ajar orang lain pula, bantu diorang bagaimana untuk mencapai matlamat diri diorang pula.

akhirnya, sebagai penutup bicara, itulah kepuasan sebenar bagi diri saya ini..

Muhasabah diri terlebih dahulu, apa niat kita bila bekerja…untuk dapat duit gaji semata-mata atau memenuhi kerjaya yang menjadi minat kita?

Plzzz!!! Komen setiap kali anda membaca..Ia amat penting untuk mencari idea dan juga apa yang anda mahu untuk kepuasan hati anda

1 comments:

HanaKimi berkata...

Yupz..mmg down giler kan kl kerja org lain kita kena buat coz kita muda & bujang!! Bl salah mula lah jari jari makcik2 point kt kiter..Boss x leh pk ke kt saper dia serah kerja tu=((
(That my feeling skang, saya mangsa buli makcik2 jahat kt office!!)

Catat Ulasan

 

Copyright @ 2008 Al-Kisah: Kepuasan bekerja yang mana satu beri kepuasan | Original Template: Blogger Themes | Modified By Hais | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top